dinsdag 31 december 2013

SPE: Monny Schnitt 97

Vanaf juli 2013 kun je als clublid van Vereniging Sancho iedere maand mee loten om een bepaald patroon te mogen evalueren. Dames-, heren-, jongens- en meisjepatronen wisselen elkaar af. Hier kun je alle gemaakte patronen vinden: http://www.verenigingsancho.nl/forum/viewforum.php?f=116 In december deed ik zelf een poging en ik werd zowaar ingeloot! Dit patroon kreeg ik toegestuurd: http://www.naaipatronen.nl/monny-ms97.html Normaal regel ik de loting en plaats ik alle berichtjes. Het was erg leuk om nu eens zelf mee te doen. Het borduurtje is van BunteNadel, één van mijn favorieten.









Mijn evaluatieformulier/review: 

  1. Naam of nummer van het patroon: 97 (MS97)
  2. Merk: Monny Schnitt van Pattern Company
  3. Beschikbaar in de maten:92-98-104-110-116-122-128-134
  4. Inclusief of exclusief naadtoeslag: incl 1 cm , zomen mouwen en onderkant excl naadtoeslag (worden afgewerkt met een rolzoom)
  5. Volgens producent aangeraden om te maken in de volgende materialen: alleen voor tricot stoffen
  6. Voor wie is dit patroon geschikt: meisjes/jongens/dames/dames grote maten/heren: meisjes
  7. Benodigde hoeveelheid stof volgens patroon:1.40
  8. Moeilijkheidsgraad (indien aangegeven door fabrikant) nvt
  9. Huidige prijs: 11,20
  1. Gemaakt door: Diana
  2. Hoe beoordeel jij jouw naaikennis? Ben je een beginner, een gevorderde beginner, gevorderd, vergevorderd of zeer vergevorderd? Gevorderd tot vergevorderd.
  3. Gebruikt materiaal: gestreepte tricot
  4. Datum: 31 december 2013

Voorbereiding

  1. Was de beschrijving van het patroon in het Nederlands beschikbaar? Ja en in het Duits.
  2. Was de beschrijving helder? ja

Het maken

  1. Kun je aangeven of de aangegeven moeilijkheidsgraad van het patroon (indien door de fabrikant aangegeven) klopte? nvt

  1. Indien er door de producent geen moeilijkheidsgraad is gegeven,  hoe zou jij de moeilijkheidsgraad van dit patroon beoordelen: beginner, gevorderde beginner, gevorderde kennis vereist, vergevorderde kennis vereist, ingewikkeld patroon. Gevorderder kennis vereist ivm: knoopsgaten in tricot, ronde zakjes netjes op de jurk stikken, rolzomen. Zonder zakjes ook geschikt voor beginners.

  1. Was de beschrijving juist? Nee, volgens mij zat er één foutje in. Bij de beschrijving staat dat je bij de kraag de goede kanten op elkaar moet leggen. Op die manier komt de kraag volgens mij aan de binnenkant te zitten, met de verkeerde kant boven. Volgens mij moet het zijn: Leg de goede kant van de kraag op de verkeerde kant van de jurk. Stik dat vast en sla de kraag om naar de goede kant van de jurk en stik hem daar voetjebreed door.
  2. Was de beschrijving compleet? Ja, miste alleen het stukje van verstevigen, maar wordt misschien als basiskennis gezien.

  1. Klopt de aangegeven maat met de maat van het uiteindelijke kledingstuk? Ja en nee. Ben uitgegaan volgen de borstomvang, volgens de maattabel zou ik dan moeten uitgaan van maat 110. Die heb ik dus uitgetekend, dat klopte wel. Ik heb echter wel de lengte van maat 134 aangehouden en de mouwen 16 cm verlengd. Mijn dochter is wel vrij dun.

  1. Klopte de aangegeven hoeveelheid stof met de uiteindelijke benodigde hoeveelheid stof? Indien dit niet het geval is, wil je aangeven hoeveel stof (lxb) je uiteindelijk gebruikt hebt? 1.35 m X1.50. Ik heb alles enkel geknipt ivm de streepjes. Klopt, als je uitgaat van de lengte van maat 134

  1. Was er iets lastig/niet helder? Geef svp aan wat er niet duidelijk was en vooral ook hoe je dit hebt opgelost. De koordjes heb ik vastgenaaid tegelijk met het afstikken van de belegbreedte. Ik snapte niet goed hoe ik die op de goede kant moest vast zetten. De rest was duidelijk.

  1. Ben je tevreden over hoe het kledingstuk is geworden. In beide gevallen graag een toelichting geven. Ja, ik vind het jurkje erg leuk staan bij mijn dochter, met een skinny jeans staat het jurkje zelfs een beetje stoer. Ik vind het ook een origineel patroon, kraag en zakjes zijn leuke details.

  1. Zou je het patroon nogmaals gebruiken. Geef svp een toelichting. In principe niet, ik maak niet vaak een patroon voor een tweede keer. Maar aangepast met bijv. een capuchon en en andere zak of zo misschien wel.

  1. Aanvullende opmerkingen mbt het maken van dit patroon, bijv. wat heb je anders gedaan dan het patroon aangaf?

-      De mouwen vond ik wat aan de wijde kant, daarom heb ik er 1 cm extra afgelockt dus 2 cm per mouw. Ik twijfel nog of ik bij de zijnaden hetzelfde zal doen. En verder zie punt 20 voor de lengte.
-      De hals is vrij wijd. Er moet een t-shirt onder gedragen worden, maar dat vind ik op zich niet erg, staat wel leuk. Verder valt de kraag niet glad, met een spie extra in het patroondeel zou dat beter vallen, denk ik, maar het stoort me niet heel erg. Een waterhals valt ook niet glad.
-      De strikkoordjes heb ik korter gemaakt, ca. 8 cm. Door het rolzomen werden ze wel erg lang.
-      Er staat niet aangegeven dat je het beleg en de plaatsen waar de knoopsgaten moeten komen, moet verstevigen, heb ik wel gedaan.
-      De zakjes heb ik met een dubbel stiksel doorgestikt, vond ik mooier staan.
-      De mouwen zijn niet op voetjebreed door gestikt. Dat ben ik vergeten.


3 opmerkingen:

Aline zei

Hij ziet er leuk uit. Wel maf dat de maat zo raar loopt, maar goed, een mooie grotemeisjestuniek (Jaël keek mee en was gelijk enthousiast toen ze'm zag ;))

Anoniem zei

Leuk geworden zeg, het borduurtje past er goed bij.

Danielle zei

Ik vind dat je er een superleuke versie van hebt gemaakt. Complimenten!