Mijn evaluatieformulier/review:
- Naam of nummer van het patroon: 97 (MS97)
- Merk: Monny Schnitt van Pattern Company
- Beschikbaar in de maten:92-98-104-110-116-122-128-134
- Inclusief of exclusief naadtoeslag: incl 1 cm , zomen mouwen en onderkant excl naadtoeslag (worden afgewerkt met een rolzoom)
- Volgens producent aangeraden om te maken in de volgende materialen: alleen voor tricot stoffen
- Voor wie is dit patroon geschikt: meisjes/jongens/dames/dames grote maten/heren: meisjes
- Benodigde hoeveelheid stof volgens patroon:1.40
- Moeilijkheidsgraad (indien aangegeven door fabrikant) nvt
- Huidige prijs: 11,20
- Gemaakt
door: Diana
- Hoe beoordeel jij jouw naaikennis? Ben je een beginner, een gevorderde beginner, gevorderd, vergevorderd of zeer vergevorderd? Gevorderd tot vergevorderd.
- Gebruikt materiaal: gestreepte tricot
- Datum: 31 december 2013
Voorbereiding
- Was
de beschrijving van het patroon in het Nederlands beschikbaar? Ja en in
het Duits.
- Was
de beschrijving helder? ja
Het maken
- Kun
je aangeven of de aangegeven moeilijkheidsgraad van het patroon (indien
door de fabrikant aangegeven) klopte? nvt
- Indien
er door de producent geen moeilijkheidsgraad is gegeven, hoe zou jij de moeilijkheidsgraad van
dit patroon beoordelen: beginner, gevorderde beginner, gevorderde kennis
vereist, vergevorderde kennis vereist, ingewikkeld patroon. Gevorderder
kennis vereist ivm: knoopsgaten in tricot, ronde zakjes netjes op de jurk
stikken, rolzomen. Zonder zakjes ook geschikt voor beginners.
- Was
de beschrijving juist? Nee, volgens mij zat er één foutje in. Bij de
beschrijving staat dat je bij de kraag de goede kanten op elkaar moet
leggen. Op die manier komt de kraag volgens mij aan de binnenkant te
zitten, met de verkeerde kant boven. Volgens mij moet het zijn: Leg de goede
kant van de kraag op de verkeerde kant van de jurk. Stik dat vast en sla
de kraag om naar de goede kant van de jurk en stik hem daar voetjebreed
door.
- Was
de beschrijving compleet? Ja, miste alleen het stukje van verstevigen,
maar wordt misschien als basiskennis gezien.
- Klopt
de aangegeven maat met de maat van het uiteindelijke kledingstuk? Ja en
nee. Ben uitgegaan volgen de borstomvang, volgens de maattabel zou ik dan
moeten uitgaan van maat 110. Die heb ik dus uitgetekend, dat klopte wel.
Ik heb echter wel de lengte van maat 134 aangehouden en de mouwen 16 cm
verlengd. Mijn dochter is wel vrij dun.
- Klopte
de aangegeven hoeveelheid stof met de uiteindelijke benodigde hoeveelheid
stof? Indien dit niet het geval is, wil je aangeven hoeveel stof (lxb) je
uiteindelijk gebruikt hebt? 1.35 m X1.50. Ik heb alles enkel geknipt ivm de
streepjes. Klopt, als je uitgaat van de lengte van maat 134
- Was
er iets lastig/niet helder? Geef svp aan wat er niet duidelijk was en
vooral ook hoe je dit hebt opgelost. De koordjes heb ik vastgenaaid
tegelijk met het afstikken van de belegbreedte. Ik snapte niet goed hoe ik
die op de goede kant moest vast zetten. De rest was duidelijk.
- Ben
je tevreden over hoe het kledingstuk is geworden. In beide gevallen graag
een toelichting geven. Ja, ik vind het jurkje erg leuk staan bij mijn dochter,
met een skinny jeans staat het jurkje zelfs een beetje stoer. Ik vind het
ook een origineel patroon, kraag en zakjes zijn leuke details.
- Zou
je het patroon nogmaals gebruiken. Geef svp een toelichting. In principe
niet, ik maak niet vaak een patroon voor een tweede keer. Maar aangepast met
bijv. een capuchon en en andere zak of zo misschien wel.
- Aanvullende
opmerkingen mbt het maken van dit patroon, bijv. wat heb je anders gedaan
dan het patroon aangaf?
-
De mouwen vond ik wat aan de wijde kant, daarom
heb ik er 1 cm extra afgelockt dus 2 cm per mouw. Ik twijfel nog of ik bij de
zijnaden hetzelfde zal doen. En verder zie punt 20 voor de lengte.
-
De hals is vrij wijd. Er moet een t-shirt onder
gedragen worden, maar dat vind ik op zich niet erg, staat wel leuk. Verder valt
de kraag niet glad, met een spie extra in het patroondeel zou dat beter vallen,
denk ik, maar het stoort me niet heel erg. Een waterhals valt ook niet glad.
-
De strikkoordjes heb ik korter gemaakt, ca. 8 cm.
Door het rolzomen werden ze wel erg lang.
-
Er staat niet aangegeven dat je het beleg en de
plaatsen waar de knoopsgaten moeten komen, moet verstevigen, heb ik wel gedaan.
-
De zakjes heb ik met een dubbel stiksel
doorgestikt, vond ik mooier staan.
-
De mouwen zijn niet op voetjebreed door
gestikt. Dat ben ik vergeten.
3 opmerkingen:
Hij ziet er leuk uit. Wel maf dat de maat zo raar loopt, maar goed, een mooie grotemeisjestuniek (Jaël keek mee en was gelijk enthousiast toen ze'm zag ;))
Leuk geworden zeg, het borduurtje past er goed bij.
Ik vind dat je er een superleuke versie van hebt gemaakt. Complimenten!
Een reactie posten